
De webwinkel van INCLUSIE & DIVERSITEIT
Omdat elk kind het verdient om zich gezien, gehoord en vertegenwoordigd te voelen!
Illustratie Hanneke Louwerse
De voorleesroulette Fonemisch bewustzijn en dyslexie
Dit spel is ontworpen in samenwerking met de Spanish Dyslexia Federation (FEDIS) en de Dyslexia and Family Association (DISFAM):
THEORETISCHE BASIS:
Fonologisch bewustzijn is het metalinguïstische vermogen dat ons in staatstelt mondeling te begrijpen dat woorden zijn opgebouwd uit kleinere eenheden, zoals lettergrepen en fonemen (klanken van letters). Het maakt ons bewust van de eenheden waar uitspraak bestaat (om de klanken van woorden te identificeren en te segmenteren). Diverse onderzoeken benadrukken de relatie tussen de ontwikkeling van fonologisch bewustzijn (begrip van taalstructurering op mondeling niveau) en schriftelijke taalontwikkeling. Zo draagt een nauwkeurige ontwikkeling van fonologisch bewustzijn bij aan een betere verwerving van geletterdheid. Het is een noodzakelijke leerfase voor elk kind voordat ze leren schrijven. En het is vooral wenselijk om aan fonologisch bewustzijn te werken als het kind in kwestie leerproblemen zoals dyslexie heeft, omdat deze het resultaat zijn van een gebrek aan fonologisch bewustzijn.
LEERDOELEN:
- Basisvaardigheden voor lezen verwerven.
- Fonologisch bewustzijn ontwikkelen.
- Syllabisch bewustzijn ontwikkelen door woorden mentaal in stukken te delen.
- Verbeter het fonemisch bewustzijn door mentaal te zoeken naar fonemen, of het gebrek daaraan, in woorden.
- Spel en wijs spelling toe aan lettergeluiden (fonemen)
- Leer woorden te classificeren op basis van groepsverband.
- Basiswoordenschat verwerven.
- Leer de regels van het spel te respecteren, vooral de kleintjes, die zullen leren wachten op hun beurt om te spelen.
INHOUD BESCHRIJVING:
Letterwiel(voorkant): Inclusief de letters A, B, C, D, E, F, G, H, I, J, K, L, M, N, O, P, Q, R, S, T, U, V, W, X, Y, Z. Fonemen of Wiel met lettergeluiden (achterkant): Inclusief de geluiden van letters a, b, d, ch, e, f, g, i, j, k, l, m, n, o, p, r, s, t, u, z. Dit wiel is herschrijfbaar en heeft 10 blanke velden waarin je andere fonemen (lettergeluiden) of fonemen die je meer wilt oefenen kunt toevoegen. Dit spel wordt geleverd met een uitwisbare stift.
BELANGRIJK:
Dit wiel vertegenwoordigt het geluid van de letter, niet de naam van de letter. Voorbeeld: De letter "b" op dit wiel staat voor het foneem / b /, dat wil zeggen, het geluid. Onderwerp-wiel: Inclusief dieren, voedsel, transport, objecten en plaatsen. Lettergrepenwiel: Inclusief vier opties: woorden met 1, 2, 3, of meer lettergrepen. Letterpositiewiel (voorkant): Inclusief drie letterposities: Aan het begin van het woord, op een willekeurige plek in het woord, niet in het woord. Foneempositiewiel (achterkant): Inclusief vier posities voor fonemen: Aan het begin van het woord, in een lettergreep in het midden van het woord, in de laatste lettergreep van het woord, niet in het woord. Fotokaarten (met echte foto's): Inclusief 80 ronde kaarten met foto's. Sterrenkaarten: Inclusief 10 sterrenkaarten om te bepalen wie de winnaar is.. De set is gemaakt van stevig, hoogwaardig en duurzaam karton. Gemaakt met ecologisch materiaal uit duurzame bossen. Inclusief uitwisbare stift om op het fonemenwiel te schrijven (herschrijfbaar en uitwisbaar).
LET OP:
Het letterwiel en andere spelwielen zijn niet herschrijfbaar of uitwisbaar.
AANBEVOLEN LEEFTIJD EN INSTRUCTIES:
4 tot 8 jaar oud. Met het spel kunnen de wielen progressief worden gebruikt, afhankelijk van het kennisniveau van elk kind. Hieronder vindt u voorgestelde introducties voor de verschillende wielen: Met jonge kinderen kunt u met de plaatjes en het onderwerpwiel spelen. Zo raken ze vertrouwd met de kaarten en ontdekken ze hoe ze elke afbeelding een naam kunnen geven. Introduceer vervolgens het lettergreepwiel om bewustzijn voor lettergrepen te ontwikkelen. Dit helpt kinderen om de woorden op de plaatjes in stukken te delen. Werk aan het fonemisch bewustzijn van uw kind met het fonemenwiel. Hierbij maken spelers het geluid van het foneem voordat ze op zoek gaan naar afbeeldingen met dat geluid of foneem. Introduceer vervolgens het foneempositiewiel. Zodra ze de letters en hun spelling kennen, introduceert u het letterwiel. En als laatste het letterpositiewiel.
Mijn visie is een wereld te creëren waarin alle kinderen zich vertegenwoordigd en gewaardeerd voelen.
Hallo, welkom op mijn webshop!
Fijn dat ook jij de weg naar hier hebt gevonden. Misschien kamp je ook met het probleem geen producten te vinden die inclusie en diversiteit uitstralen?
Ik stel me graag even voor. Ik ben Marleen en woon samen met mijn neurodivers gezin in Borgerhout.
Vijftien jaar geleden startte ik, samen met mijn man Gerrit, een kinder-en jeugdboekhandel. Klanten waren toen ook al op zoek naar prentenboeken waarin meer diversiteit te zien was. Gelukkig is het aanbod met de jaren wel gegroeid, maar dikwijls toch nog een hele zoektocht.
Ook heb ik als opvoeder en ondersteuner gewerkt in het onderwijs. Daar ben ik zeer betrokken geweest bij het selecteren van producten die niet alleen leuk en leerzaam zijn, maar ook een positieve boodschap van inclusie en diversiteit uitdragen.
Zo kwam het idee een plaats te creëren die mijn jarenlange zoektocht samenbrengt. Een eigen webshop.
Of je nu op zoek bent naar een prentenboek met meer diversiteit, een pop die de schoonheid van verschillende culturen weerspiegelt, of sensorisch materiaal dat is ontworpen voor kinderen met verschillende zintuiglijke behoeften, bij abricotdeux.be vind je precies wat je nodig hebt.
Elk product in de collectie is zorgvuldig gekozen om een diverse groep kinderen te vertegenwoordigen.
Ik nodig je uit om de collectie te verkennen en de wonderen van inclusie en diversiteit te ontdekken omdat alle kinderen het recht hebben om zich gezien, gehoord en gewaardeerd te voelen!