
De webwinkel van INCLUSIE & DIVERSITEIT
Omdat elk kind het verdient om zich gezien, gehoord en vertegenwoordigd te voelen!
Illustratie Hanneke Louwerse
INHOUD:
- 2 magneethouders met 8 magneetschijven (2 rode, 2 groene, 2 blauwe y 2 gele), 4 schijven per magneethouder. - 70 modelfoto's van 13,5 x 7 cm. gedrukt op 35 kaarten, voor- en keerzijde. - 2 houten voetjes om de foto's op te bevestigen.
AANBEVOLEN LEEFTIJD:
Van 3 tot en met 8 jaar.
DIDAKTISCHE DOELEINDEN:
Observatie- en handigheidspel waarmee de kinderen de "magie" van magneten op jonge leeftijd aanleren. Het bevordert diverse aspecten van de psychopedagogische ontwikkeling: - Waarneming van details en aandacht. - Fijne motoriek. - Oculo-manuele coördinatie - Ruimtelijk inzicht. - Onderscheiden van kleuren - Bevordert het ontdekken van de eigenschappen van magneten - logisch redeneren - vormen - kleuren - wiskunde - rekenen.
SPELSYSTEEM EN GEBRUIKSAANWIJZINGEN
Het spel bestaat in het opeenstapelen van magneetschijven op de magneethouder in dezelfde orde als op de modelfoto's. Terwijl het kind probeert de modelfoto's af te beelden, ontdekt het geleidelijk de diverse mogelijkheden van het magnetisme: nu eens gaan de magneten aan elkaar kleven door de aantrekkingskracht van de magneetpolen, dan weer worden ze van elkaar gescheiden door het afstoten hiervan. Dit verschijnsel vergemakkelijkt de opbouw van diverse figuren naargelang de kleur en de polen van de schijven die met elkaar in contact komen. Dit spel biedt diverse gebruiksmogelijkheden: 1. Vrij spel voor het ontdekken van de eigenschappen van magneten. 2. Weergave van de modelfoto's: de foto wordt op het houten voetje bevestigd en het kind moet de schijven in de magneethouder plaatsen. Hierbij moet het kijken NL naar de orde van de kleuren en of ze samen of apart geordend moeten worden. De modelfoto's zijn genummerd van 1 t/m 70 met stijgende moeilijkheidsgraad: - Foto's 1 – 12 (groene lijn): gebruik van één of twee schijven - Foto's 13 - 34 (blauwe lijn): gebruik van drie schijven - Foto's 35 – 70 (rode lijn): gebruik van vier schijven Ze worden geordend zodat zowel aan de voor- als keerzijde van elke kaart er slechts een kleine wijziging dient te gebeuren, die het kind moet ontdekken. Teneinde de rangschikking van de foto's naargelang de mogelijkheidsgraad te vereenvoudigen is er behalve de nummering aan de onderzijde een gekleurde lijn aangebracht: groen voor eenvoudig, blauw voor moeilijk, rood voor uitermate moeilijk. Aangezien er 2 voetjes en 8 ringen zijn kunnen er twee kinderen gelijktijdig (elk met 1 voetje en vier ringen) spelen; er kunnen ook andere kinderen meespelen in groepjes van twee, of meerdere kinderen, elk met een magneethouder.
ACTIVITEITEN:
1. Aanvankelijk dient het kind vertrouwd te geraken met de voetjes, houders en magneetschijven en moet het vrij spelen om de magnetische eigenschappen van magneten te ontdekken. Eerst met de houder en één ring, en vervolgens met twee, drie en vier ringen.
2. Nadat het kind vertrouwd is geraakt met het materiaal worden de foto's geïntroduceerd naargelang hun moeilijkheidsgraad. Het kind plaatst elke foto op het houten voetje en geeft daarna de foto weer. Daarbij moet het rekening houden met de orde van de kleuren en de afstand tussen de schijven. Nadat elke modelfoto is weergegeven, wordt het geheel omgedraaid om de achterzijde ook te reproduceren, tot alle 70 modelfoto's zijn voltooid.
Mijn visie is een wereld te creëren waarin alle kinderen zich vertegenwoordigd en gewaardeerd voelen.
Hallo, welkom op mijn webshop!
Fijn dat ook jij de weg naar hier hebt gevonden. Misschien kamp je ook met het probleem geen producten te vinden die inclusie en diversiteit uitstralen?
Ik stel me graag even voor. Ik ben Marleen en woon samen met mijn neurodivers gezin in Borgerhout.
Vijftien jaar geleden startte ik, samen met mijn man Gerrit, een kinder-en jeugdboekhandel. Klanten waren toen ook al op zoek naar prentenboeken waarin meer diversiteit te zien was. Gelukkig is het aanbod met de jaren wel gegroeid, maar dikwijls toch nog een hele zoektocht.
Ook heb ik als opvoeder en ondersteuner gewerkt in het onderwijs. Daar ben ik zeer betrokken geweest bij het selecteren van producten die niet alleen leuk en leerzaam zijn, maar ook een positieve boodschap van inclusie en diversiteit uitdragen.
Zo kwam het idee een plaats te creëren die mijn jarenlange zoektocht samenbrengt. Een eigen webshop.
Of je nu op zoek bent naar een prentenboek met meer diversiteit, een pop die de schoonheid van verschillende culturen weerspiegelt, of sensorisch materiaal dat is ontworpen voor kinderen met verschillende zintuiglijke behoeften, bij abricotdeux.be vind je precies wat je nodig hebt.
Elk product in de collectie is zorgvuldig gekozen om een diverse groep kinderen te vertegenwoordigen.
Ik nodig je uit om de collectie te verkennen en de wonderen van inclusie en diversiteit te ontdekken omdat alle kinderen het recht hebben om zich gezien, gehoord en gewaardeerd te voelen!